2010-05-05

Det jag kommer ha lärt mig i sommar

Har sökt sommarkurser i sommar och den här jag kommit in på, Fotbollshistoria! Jag kommer alltså att ha högskolepoäng inom fotboll på CVet, det känns faktiskt helt underbart!

Det jag kommer ha lärt mig är:

- kunna redogöra för drivkrafterna bakom herrfotbollens etablering under 1800-talets slut, vilka motiv och samhällskrafter som verkade pådrivande och vilket motstånd som fanns.

- kunna beskriva och analysera de svårigheter som svenska kvinnor haft när de försökt starta damfotbollslag och seriespel men också varför de till sist, under 1960- och 1970-talen, lyckades starta tävlingsfotboll.

- kunna beskriva herrfotbollens utveckling från amatörism till professionalism och den tilltagande kommersialiseringen och de problem som varit förbundna med denna utveckling.

- känna till huvuddragen när det gäller de olika spelsystem som tillämpats under 1900-talet men särskilt striden kring 1980 rörande det svenska landslagets spelsystem.

- ha utvecklat en djupare förståelse av barn- och ungdomsfotbollens framväxt och hur detta i grunden förändrat svensk fotbollsrörelse.

Ett nytt poetiskt verk kommer komma i helgen också så det är bara att lugna sig!
Postat i Vardagslunken | Comment (0) kommentarer Trackbacks ()


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

5 Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.