2010-03-31

Påsken - överskattad?

Nu är det snart dags för påsken att knacka på dörren och en fråga jag ställt mig hela våren är varför är det så speciellt med påsken? Enligt Wikipedia ser det ut så här:

"Inom kristendomen firas påsken till minne av Jesus från Nasarets död och uppståndelse, samt hans tal, ett firande som utsträckes till en hel vecka"

Men då ställer jag följfrågan som gör att jag tycker påsken är överskattad, varför fira Jesus då när man aldrig annars tänker på han? Jag tycker hela högtiden är jättemysig och speciellt i år när jag kommer hem till famlijen i Västerås och allt kommer bli sjukt mysigt och roligt. Men jag firar fortfarande inte Jesus död, jag firar familjen och vännerna under påsken.

Så nästa fråga, hur fan kom påskharen in i bilden? hela frågan är luddig märker jag. Luddigare än Peter Harrysson måste jag säga.

Men jag tar gärna ett ägg eller två iförsig.
Postat i Vardagslunken | Comment (0) kommentarer Trackbacks ()


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

5 Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.